• znam trzy rodzaje modów rezonansowych skośne/osiowe/styczne
• wiem jak zachowują się mody rezonansowe w zależności od wymiarów pomieszczenia
• znam założenia metody falowej
• potrafię liczyć mody rezonansowe dla pomieszczeń o prostym kształcie
• znam zależności modów rezonansowych
• wiem jak układają się pierwsze trzy mody
Wyróżniamy:
mody osiowe (ważne) prostopadłe pomieszczenia
mody styczne (mniej ważne)
mody skośne (nie ważne)
można liczyć częstotliwości modów rezonansowych pomieszczenia
ale tylko dla pomieszczeń o prostym kształcie
ma zastosowanie dla niskich częstotliwości (wysokie częstotliwości łatwiej stłumić) co za tym idzie, niskie trudniej
można też wyznaczyć punkty wysokiego/niskiego ciśnienia (Sstrzałki / Wwęzły)
fajnie, jak mody rozkładają się równomiernie.
osiowy mod rezonansowy n-tego rzędu.
c - prędkość rozchodzenia się dźwięku
l - wymiar pomieszczenia
n - rząd modu
340 m/s - prędkość dźwięku, którą zakładamy przy liczeniu zadań, jeśli inna nie jest podana.
Przykłady:
Pomieszczenie o wymiarach 2x2x2
niekorzystne, mody nałożą się na siebie, trzykrotnie bardziej słyszalne (+18dB)
Pomieszczenie o wymiarach 2x3x3
lepiej, słyszalność dwukrotnie większa (+12dB)
Pomieszczenie o wymiarach 1x2x3
najlepiej, każda długość inna (+6dB)
Częstotliwości zależą od kształtu pomieszczenia i mogą się znosić.
Czasem dostaniemy (+6dB), w gorszych przypadkach (+12dB). [patrz wyżej]
Nie mamy kontroli nad rezonansami w dużych pomieszczeniach
Modów jest nieskończenie wiele. (ale tylko do Schroedera się liczy)
Wyższa częstotliwość - węzły się znoszą.
Wyższa częstotliwość - więcej modów na tercję
Liczba modów wzrasta - szybciej się znoszą.
Większe pomieszczenie - mniejszy problem z modami!
Bibliografia:
Opracowanie: Mateusz Kowalczyk & Małgorzata Ponikowska